Programm
Viimaste aastate jooksul on Eesti õpilaste argumenteerimis- ja kriitilise mõtlemise oskuse tase üha kahanenud. Kui 2018. aastal suutis PISA testi tulemuste põhjal fakti arvamusest eristada iga seitsmes Eesti koolinoor, siis 2022. aastal jõudis sama tasemeni vaid iga kümnes õppur. Samuti on viimase nelja aasta eesti keele riigieksami tulemused püsivalt langenud, kusjuures hindajate tagasiside põhjal tuleb suuri puudusi ette just tekstide sisus ja argumenteerituses.
2018
2022
Samal ajal seab tänapäeva muutuv ühiskond inimesele üha rohkem väljakutseid. Sotsiaalmeedia ja interneti tõttu levib info kiiremini ning suuremal hulgal kui kunagi varem, mis nõuab igaühelt oskust teavet analüüsida ning kriitiliselt hinnata – iga kolmas eurooplane puutub tihti või väga tihti kokku valeinfoga. Ometi on viimastel aastatel hüppeliselt tõusnud noorte arv, kes väldivad uudiste tarbimist. Pandeemiajärgse ja sõjaaegse ühiskonna elanikena oleme näinud, kuivõrd erinevates inforuumides inimesed elada võivad, mida seetõttu tõeseks peavad ning milliseid otsuseid langetavad.
Programm Arutlev Kool otsib neile probleemidele lahendust, pakkudes kooliõpilastele üle Eesti süvendatud argumenteerimisharidust.
Argumenteerimine annab inimesele oskuse:
- enda mõtteid põhjendada;
- analüüsida erinevaid võimalikke lahendusi;
- kuulata vastaspoole mõtteid;
- märgata loogikavigasid teise sõnavõttudes;
- mõista, millel tema veendumused ja otsused põhinevad.
Argument on enesekaitsevahend, mis aitab meil tabada ebakõlasid ning langetada ratsionaalseid valikuid, olgu olukorraks parasjagu koosolek töölaua taga, uudiste lugemine või valimissedeli täitmine. Mida rohkem inimesi argumenti rakendada oskab, seda turvalisemas ühiskonnas me elame.
Arutleva Kooli materjalid
Programmi keskmes on argumenteerimisel põhinevate meetodite rakendamine ainetundides, et muuta arutelu koolitee tavapäraseks osaks. Programmi tarbeks loodud meetodikirjelduste kogum sisaldab 15 võtet, mille abil ainetundides arutlemise osatähtsust suurendada. Meetodikirjeldustel põhinevaid näidistunnikavasid on võimalik leida Eesti Väitlusseltsi õppematerjalide lehelt.
Et tõsta esile arutlemise olulisust koolikeskkonnas, kuulub Arutleva Kooli tegevuste hulka ka arutleva hariduse praktikate rakendamine. Tegemist on võtetega, mida saab kasutada erinevate kooli või kogukonda puudutavate küsimuste avamiseks ning õpilaste arvamuste kuulmiseks. Arutleva Kooli raames on koostöös partneritega kokku pandud ülevaatlik materjal lahendustest, mida koolid kasutada saavad.
Argumenteerimismeetod võib olla suurepärane vahend, mille kaudu anda edasi õppesisu väga erinevates ainetes. Samas saab argumenteerimisel põhinevaid võtteid kasutada ka õppeprotsessi erinevates osades, näiteks häälestus, refleksioon või hindamine. Argumenteerimise võimalikke kasutusviise õppeprotsessis kirjeldab allolev fail, mis koondab ideid nii Eesti Väitlusseltsi materjalide hulgast kui ka teistest haridusvaldkonna juhendmaterjalidest.