
„Sõna saavad kõik“ – õpetaja Eda Miljandi kogemus Arutleva Kooliga
Kirivere Kooli argumenteerimise ja loodusainete õpetaja Eda Miljand usub, et iga õpilase arvamus väärib ärakuulamist. Arutlemine on olnud tema tundides juba tuttav tegevus ka enne Arutleva kooli programmiga liitumist: näiteks loodusainetes on arutelu soodustanud juba iseenesest teemad nagu „Geneetika – relv või ravim?“ või „GMO – keelata või lubada?“. Siiski tõi Arutleva Kooli programm kaasa midagi enamat: teadlikuma kuulamise, süsteemsema lähenemise ja selgemad meetodid, mis aitasid aruteludel sügavamale minna.
Tänu programmile on Eda toonud oma tundidesse mitmeid uusi võtteid – väidete mäng, pildianalüüs ja probleemiaken on saanud loomulikuks osaks õppetööst. Samas jääb ta realistlikuks: kõik meetodid ei tööta igas vanuseastmes ühtemoodi. „Ajurünnak ja mõistete defineerimine ei sobinud 6. klassile, aga käivitas väga hästi 9. klassi õpilasi,“ märgib ta.
Ta on täheldanud märgatavat muutust klassiruumi suhtlemiskultuuris. Õpilased kuulavad üksteist rohkem, arvestavad kaaslastega ning oskavad oodata oma sõna. „Kuulad, mida kaaslane ütles oma väite põhjenduseks, ja siis lisad või teed ümberlükke. Õpilased märkavad kaasõpilase jutus kohe, kas selgitus, põhjendus või järeldus on olemas või puudu. Osatakse küsimustega kaaslast juhtida väidet täpsustama,“ selgitab Eda. See arutlev lähenemine aitab õpilastel paremini kuulata, analüüsida ja oma seisukohti põhjendada. Näiteks harjutus, kus pidi lause lõpetama sõnadega „Reede on nädala parim päev, sest…“, tõi esile nii leidlikke põhjendusi kui ka huvitavaid seiku õpilaste elust.
Ka õpilaste reaktsioonid on olnud siirad ja sihikindlad. 7. klass, kellele Eda on klassijuhataja, on lausa küsinud, miks arutlemist pole eraldi õppeainena. Õnneks on seda saanud praktiseerida ettevõtlustundides ja väitlusvõistlustel. „Väga üllatav oli näha, kuidas isegi 6. klassi õpilased oskasid hinnata, kes kasutas tugevaid argumente ja kes demagoogiat,“ jagab Eda. Veelgi enam – õpilased kannavad õpitut üle ka väljapoole klassiruumi: „Vahva on, kui nad väidavad, et oskavad nüüd kodus vanemaid palju argumenteeritumalt mõjutada,“ naeratab õpetaja.
Arutlemisest on saanud Eda tundides loomulik tööriist, mis toetab ka tema enda õpetajaks kasvamist. „Võib-olla mõtisklesin tõesti rohkem enda kui õpetaja rollist. Seda nii oma kooli kollektiivis kui Arutleva Kooli programmis.“
Tema kogemuse keskmes ei ole üks kindel meetod, vaid mõtteviis – õpetamine on pidev kohandumine, kuulamine ja kasvamine koos õpilastega.