Menüü
Noarootsi Gümnaasiumi õpetaja Karet Schönbergi kogemuslugu: arutlemine peaks olema osa õpetamisest igas ainetunnis

Noarootsi Gümnaasiumi õpetaja Karet Schönbergi kogemuslugu: arutlemine peaks olema osa õpetamisest igas ainetunnis

Arutleva Kooli programmi jõudsin tänu aktiivsele kaasõpetajale, kes oli juba mõnda aega soovinud, et meie kool sellega liituks. Mind kõnetas eelkõige võimalus täiustada oma tunde, eriti ühiskonnaõpetuses, ning samal ajal arendada ka iseenda arutlus- ja suhtlemisoskusi. Programmis nägin head võimalust muuta tunnid sisukamaks ja õpilasi paremini toetada. Varasemalt olin õpetajakoolituses kuulnud argumendi ülesehitusest ja mõistsin, et oma seisukoha põhjendamine on oluline oskus, mida tuleb õpilastele õpetada. Samas tundsin, et ei ole ise selles osas piisavalt kindel ning soovisin arutlemise ja argumenteerimise süsteemsemat õpetamist paremini omandada.

Pärast Arutleva Kooli metoodikate rakendamist olen märganud, et arutlen tundides nüüd palju teadlikumalt. Küsin õpilastelt rohkem sisukaid põhjendusi ja oskan paremini märgata, kui nende väidetes midagi olulist puudu jääb. Suunan tähelepanu argumentide kvaliteedile nii tunnis kui ka igapäevases suhtluses. Tundides on kõige paremini toiminud mängulised ja praktilised ülesanded, mis tekitavad õpilastes elevust ja kaasatust. Näiteks “Rooside sõda”, kus kasutan ka tunnusmuusikat – see loob toreda õhkkonna ja paneb õpilased aktiivselt kaasa mõtlema. Samuti erinevad rolli- ja suhtlusmängud, nagu “Pime juhib tumma”, on olnud väga meeldejäävad ja õpetlikud.

Rõõmu teeb, et õpilased on arutlemise ja argumentide koostamise tegevusi väga hästi vastu võtnud. Neile meeldib oma mõtteid sõnastada ja põhjendada. Ainus väljakutse on seni olnud asjaolu, et minu tund on hommikul esimene – õpilaste “käivitumine” võtab veidi aega. Ühtlasi olen märganud, et mõned õpilased on argumendi mudeli väga kiiresti omaks võtnud, samuti on kasvanud õpilaste enesekindlus ja valmisolek oma arvamust avaldada. Loomulikult on ka neid, kes vajavad rohkem harjutamist, kuid areng on tõesti olnud märgatav. Programmi kergesti rakendatavad tegevused võimaldavad mul pakkuda tunde, mis on ühtaegu mitmekesised ja arendavad. Minu suurim „ahhaa-moment“ on olnud see, kui olen näinud, kui palju rõõmu ja kaasatust tekitavad õpilastes mängulised ülesanded.

Tänu Arutleva Kooli programmile olen õppinud rohkem kuulama ja märkama, kuidas argumentide kaudu kujuneb õpitavast sügavam arusaam. Näen selgelt, et arutlemine peaks olema osa õpetamisest igas ainetunnis, et tagada pikaajalised teadmised. Arutlema ei pea alati tunni sisu üle, võimaluseks on arutleda ka näiteks kasutatavate õpistrateegiate üle. Julgustan Arutleva Kooli metoodikaga alles alustavaid õpetajaid katsetama ja mitte kartma ebaõnnestumist. Alustama ei pea kohe oskajana – kasu on ka väikestest sammudest ja tegevustest, mis pakuvad õpilastele võimaluse mõelda ja oma arvamust väljendada. Selleks on programmil olemas väga lihtsalt oma tundi ülekantavad ülesanded ja materjalid.*

Kui peaksin oma kogemuse Arutleva Kooliga kokku võtma kolme sõnaga, siis need oleksid arendav, kaasav ja koostöine. See programm on olnud arendav nii õpilastele kui ka õpetajale, pakkudes uusi teadmisi ja oskusi. See on kaasav tänu mitmekesistele tegevustele, mis soodustavad arutelu. Ning see on koostöine, sest programmiga liitunud õpetajate ühisest grupist saab tuge ja inspiratsiooni.

*Arutleva Kooli näidistunnikavad leitavad siit: https://oppematerjalid.argument.ee/tunnikavad/