
Julge alustada – koos õppides: õpetaja Eimar Veldre kogemus Arutleva Kooliga
Ühiskonnaõpetuse õpetaja Eimar Veldre kasutas arutlevaid võtteid juba enne Arutleva Kooliga liitumist. „Ühiskonnaõpetuses ja tema valikaines on see vast loomulik ja paratamatu,“ ütleb ta. Programmi mõju näeb ta aga eelkõige selles, et õpetamisvõtete kasutamine on muutunud teadlikumaks.
Suurim muutus on toimunud tundide kavandamises – eriti loengulise ja interaktiivse osa tasakaalustamises. „Õpilased tahavad väga arutleda, ent arutelu eeldab siiski ka teatud eelteadmisi teemadest.“ Eriti hästi töötavad need arutelud, kus saab esitada vastandlikke seisukohti, millele koos õpilastega argumente luuakse. „Siis saabki arutleda ja teinekordki vaielda,“ ütleb Eimar. Ta tunneb, et tunni struktuur on muutunud selgemaks: „Kindla meetodi kasutamine annab tunnile rohkem raami.“ Arutelu toetamiseks tuleb aga mõtestada ka rühmatöö enda toimimist. „See polnud mulle üllatus, aga oluline oli see, et ka rühmatööd tuleb eraldi läbi arutada enne, kui minna sisulise aruteluni,“ lisab ta.
Üheks püsivaks praktikaks on saanud tundide alustamine päevakajaliste uudiste aruteluga. Iga kord valmistab üks õpilaste kolmik ülevaate viimaste päevade sündmustest koos allikatega ning sõnastab aruteluküsimuse, mis seostub ühiskondliku probleemiga. See toetab mõtestatud kuulamist ja selgemat eneseväljendust.
Ka õpetajana on Eimar tundnud toetust: metoodiline selgus aitab ainekavas orienteeruda ja teha teadlikke valikuid. „Kuna kursustele on suured ootused, aga tunde napib, siis aitab metoodika otsustada, millele ja kuidas pühenduda.“ Neile, kes alles alustavad, soovitab ta julgelt katsetada ja kaasata ka õpilasi. „Ma tegin ühiskonnaõpetuses eraldi tunni, kus keskendusimegi rühmatöömeetoditele – millistes oludes neid kasutada, mis toetab ja mis mitte. Samuti arutasime, kuidas end õppijana ja oma tiimi õppimises analüüsida.“
Kui arutelud klassis oleksid telesaade, kannaks see nime „Esimene Stuudio“ – koht, kus ei räägita vahele ega karjuta üle. Just selline arutlus on Eimar Veldre arvates väärtuslik oskus nii koolis kui elus.