Kellele?
Programm Arutlev Kool on kogu kooli kaasav tegevuste sari, mille eesmärk on luua sisukat diskussiooni väärtustav koolikeskkond. Arutlevas koolis õppinud noor omandab juba haridustee jooksul oskused, mille abil enda mõtteid veenvalt esitada, ning mõistab, et tema hääl on oluline.
Programm koosneb neljast põhilisest tegevusest.
Argumenteerimine ainetunnis
Programmi Arutlev Kool tuum seisneb argumendikeskses õpetamismeetodis, mille kaudu arenevad samal ajal nii noore ainealased teadmised kui ka tema argumenteerimisoskus. Programmi raames viiakse koolis läbi kolm koolitust ja neile lisanduvad jätkutegevused, mis tutvustavad kollektiivile argumenteerimist ning viise, kuidas argumenti ainetundides meetodina kasutada. Argumenteerimismeetodit kasutavad süvendatult projekti kaasatud klassi õpetajad.
Argumenteerimise baasõpe
Õpilaste argumenteerimis- ja kriitilise mõtlemise oskuse arendamiseks toimub programmi osana igas koolis argumenteerimise baasõpe õpilastele. Baasõppe täpse vormi (nt lisakursus, valikainenädal, projektipäev jms) saab kool panna paika ise, kuid tegevus peab olema piisavalt mahukas, et õpilased saaksid omandada argumenteerimise põhitõed. Baasõpet viib Eesti Väitlusseltsi toel läbi alustav väitlusõpetaja kooli seest.
Väitlustegevus
Tõhusaim viis, kuidas argumenteerimisoskust edendada, on pidev väitlustegevus. Programmis osalev kool peaks tagama huvitatud õpilastele võimaluse tegeleda väitlemisega huviringi vormis. Väitlustegevust viib läbi alustav väitlusõpetaja, keda toetab Eesti Väitlusseltsi mentor ehk varasema väitlus- ja juhendamiskogemusega isik. Mentor aitab õpetajal välja töötada väitlustegevuse sisu ning külastab kokku lepitud tihedusega kooli, et toetada õpetajat huviringi läbi viimisel.
Arutleva hariduse praktikad koolielus
Argumenteerimisoskuse lõplik mõju ei peaks väljenduma üksnes ainetunnis või huviringis, vaid noore elus laiemalt. Selle eesmärgi saavutamise nimel on koolil programmi raames ootus kujundada koolikeskkonda, kus noor harjub oma arvamust avaldama ja põhjendama, juurutades koolis arutleva hariduse praktikaid (nt õpilasesinduse juhatuse valimine, kaasav eelarve, debatid koolielu probleemide lahendamiseks jms). Praktikaid aitab koolil välja töötada programmijuht ning nende elluviimise tagab koolipoolne koordinaator.
Arutleva Kooli raames saab kool:
- kolmeosalise koolitusprogrammi, mille raames arendatakse kollektiivi argumenteerimisoskust ning antakse praktilisi juhtnööre, kuidas argumenti ainetundides meetodina kasutada;
- ligipääsu uutele õppematerjalidele, mis töötatakse välja programmi raames ning mis rakendavad argumenteerimismeetodit;
- võimaluse saata kaks õpetajat osalema alustava väitlusõpetaja programmis;
- ligipääsu arutleva hariduse praktikate pangale, mille põhjal kujundada arutelu väärtustavat koolikeskkonda;
- püsivat tuge Eesti Väitlusseltsilt projektijuhi ning koolile määratud mentori kaudu.
Programmi kandideerivalt koolilt ootame:
- võimekust viia koolis läbi programmi tegevusi;
- valmisolekut viia süvendatult läbi programmi tegevusi ühe lennu (gümnaasiumis 10. klassi ja põhikoolis 6. klassi) õpilastega;
- kaht õpetajat, kes osalevad Eesti Väitlusseltsi alustava väitlusõpetaja programmis;
- koolipoolset koordinaatorit, kes vastutab programmi tegevuste elluviimise eest;
- soovi panustada aktiivse kodaniku hoiakuga noorte kujundamisse.
Programmis osalevad koolid
2024/25. õppeaastal toimub programmi pilootaasta. Arutleva Kooli esimesse lendu kuulub 10 kooli üle Eesti:
- Kindluse Kool;
- Kirivere Kool;
- Kullamaa Keskkool;
- Kuressaare Nooruse Kool;
- Laulasmaa Kool;
- Paide Gümnaasium;
- Ruila Põhikool;
- Saaremaa Gümnaasium;
- Tallinna Õismäe Vene Lütseum;
- Väätsa Põhikool.
Koolide ning nende koordinaatoritega saab lähemalt tutvuda Arutleva Kooli Facebooki lehel.